Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Oktober 31, 2010

Tugas Sebagai Ketua

ramai nak jadi ketua. ramai tak nak jadi ketua. ketua mendapat pelbagai faedah tambahan. ada yg halal. dan ada yg boleh melalui yg haram.

ketua mesti membuat keputusan. tiada keputusan adalah satu keputusan. selalunya kita akan lihat tulisan daripada ketua spt berikut, 'sila uruskan', 'sila beri perhatin', 'sila ambil tindakan', dsbnya. pada pandangan pembaca, apakah maksud ketua ni?

ramai kawan2 dimarahi kerana lurus bendul macam saya. kami ikut peraturan dan undang2. maaflah jika nak marahkan kami kerana tidak ikut catatan pada memo atau surat. sila nyatakan dgn jelas apakah keputusan ketua tu. catatkan 'saya sokong dan luluskan permohonan ini'. kemudian tandatangan sebagai bukti ianya adalah daripada seorang yg bertanggungjawab.

ada ketua yg menyuruh anak buah buat keputusan dan tanggung keputusan yg dibuat bg pihak ketua. ini satu contoh ketua yg nak pegang jawatan tapi tak nak bertanggungjawab. jadi, apa shj yg berlaku akan disalahkan kpd anak buahnya. pernah ada kawan dihalau dari bilik bosnya kerana tidak ikut arahan yg tersirat.

arahan dari Allah lebih tepat, betul dan penting. iaitu jalankanlah tugas kita dgn penuh tanggungjawab dan beramanah. jika tidak, kita mesti takut balasan dari Allah, bukannya dari bos yg tidak bertanggungjawab dan tidak amanah kpd diri, organisasi, masyarakat dan kepada Allah.

Tiada ulasan: