Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Oktober 11, 2010

Ujian dan Keputusan

tadi saya jalankan ujian kpd 2kumpulan pelajar saya. ianya sebagai memenuhi keperluan kursus. ianya antara penilaian kerja kursus sps550 dan srb201.

saya maklumkan bhw ujian adalah satu cara utk kita menilai persediaan kita sebelum peperiksaan. jadi lakukan ujian dgn jujur. mungkin saya tak nampak, saya tak dengar jika anda tidak jujur. tetapi Allah Maha Mengetahui.

ada orang berbangga apabila berjaya dpt keputusan baik atau cemerlang walau pun dgn secara tidak jujur. bagi saya, mereka ini bukanlah pelajar saya. mereka tidak berkongsi ilmu dgn saya. mungkin mereka terlepas drpd hukuman saya, tetapi hukuman Yang Maha Adil akan menyusul.

janganlah kita bangga dgn pencapaian bukan secara halal. jika anda berbangga dgn pencapaian secara penipuan, ianya bermakna anda telah mencuri hak orang lain. anda telah menunjukkan bhw anda tidak amanah. jadi saya tidak boleh menjadi rujukan anda, itu pun jika anda tamat pengajian dgn sarjana muda.

memang ada yg jadi pensyarah hasil ketidakjujuran. dan mereka juga berjaya dinaikkan pangkat. dan mereka ketawakan mereka yg jujur yg belum mendapat nikmat dan ganjaran drpd kenaikan pangkat. tapi ingatlah bhw kita akan ditanya sumber hasil dan rezeki kita. jika ianya tidak halal, kita tanggunglah ya.

1 ulasan:

wontoronpianunam berkata...

saya setuju...dan saya pernah ditertawakan oleh interviewer masa nk masuk kursus guru kat satu ipta sebab dtg tanpa 'sijil yang diiktiraf'..