Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 03, 2013

Berkuasa Tidak Semestinya Betul

kuasa didapati secara formal atau tidak formal. kuasa yg formal biasa dikaitkan dgn jawatan yg dipegang. kuasa secara tidak formal spt jika dah lama berada di suatu tempat walau tanpa pelantikan rasmi, orang tersebut diikuti.

kuasa dikaitkan dgn keputusan. kuasa dikaitkan dgn peraturan. kuasa sepatutnya utk kebaikan yg ramai. kuasa utk membantu mencapai kebaikan di dunia dan di akhirat. tetapi ramai yg berkuasa salah guna kuasa. kuasa disalhguna utk kepentingan peribadi atau mereka yg tertentu. dan ianya menjejaskan keharmonian ke arah kebaikan dunia dan akhirat.

ramai yg salah anggap bhw jika yg ada kuasa tentulah tak buat silap. tetapi kita adalah manusia, makhluk ciptaan allah, yg akan buat silap. sebab sbg manusia biasa yg diberi amanah di dunia, kuasa yg kita ada dan gunakan tidak semestinya betul pada setiap masa.

Tiada ulasan: