Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Februari 12, 2013

Jika Tak Boleh Tegur

ramai yg sensitif apabila ditegur. silap haribulan akan melenting. suara menjadi kuat. mata memandang dgn tajam. muka macam nak makan orang.

setiap manusia ada buat silap. kita tak sempurna. jadi kalu kena tegur, kita seeloknya bawak bertenang dahulu. walau pun yg menegur tu mungkin seseorang yg kita tak suka, tetapi kemungkinan niat menegur kita itu adalah niat yg baik. niat nak menjadikan kita lebih baik.

saya suka melihat reaksi mereka yg ditegur. saya juga suka melihat bagaimana seseorang menegur orang lain. baru2 ini alhamdulillah, seorang telah menegur seorang lain yg saya berkira2 nak tegur. yg nak ditegur saya tu, jika saya tak tegur, saya risau mungkin dia akan terus buat kesilapan.

tapi biasalah. ego manusia. rasa diri lebih betul. diri lebih baik. maka apabila ada yg menegur, kita pangkah balik orang yg menegur kita. adakah ini tanda diri kita masih kurang berilmu apabila tak boleh ditegur? anggaplah teguran adalah peringatan.

Tiada ulasan: