Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 03, 2013

Tidak Jujur

tidak jujur satu pernyataan yg lembut. ianya boleh juga dikatakan sbg terlibat dgn rasuah. tapi lebih baik digunakan tidak amanah. perkataan2 lain selalu dikaitkan adalah tentang integriti dan kredibiliti.

ada pepatah inggeris yg menyatakan 'either we join them or we beat them'. ianya boleh membawa maksud dlm sesuatu hal kita sama ada turut sama atau kita kalahkan satu kumpulan atau organisasi. jika organisasi yg baik, tentulah kita akan memilih utk bersama. tetapi jika organisasi yg tidak baik, mak kita mesti kalahkan organisasi itu supaya ianya tidak menjadi ikutan yg tidak baik kpd org lain.

jika kita ada pilihan, kita perlu tinggalkan kumpulan yg tak jujur jika kita tiada upaya utk mengalahkannya atau memperbetulkan ketidakjujuran dari dalam. tetapi jika kita ada upaya atau tiada pilihan meninggalkan kumpilan tersebut, maka teruslah bersama di dalam organisasi dan berusaha utk menukar budaya tidak jujur yg diamalkan oleh organisasi.

Tiada ulasan: