Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 17, 2013

Banyak Cakap Produktiviti Kurang

ada yg berkata jika kita banyak bercakap, tahap produktiviti akan berkurang kerana masa banyak dutumpukan untuk bercakap. maka kurang masa untuk melaksanakan.

saya kurang gemar dipaksa meramaikan majlis jika tujuannya untuk meramaikan majlis. bukan sahaja masa banyak dihabiskan oleh yg bercakap, tetapi yg dipaksa hadir untuk mendengar/meramaikan majlis juga banyak habiskan masa. selalu jemputan paksa lebih banyak habiskan masa. ini kerana masa perjalanan pergi dan balik majlis, masa menunggu apa yg nak disampaikan jemputan utama dan seterusnya masa menunggu 'point' yg nak disampaikan pengucap utama.

siapa patut menjawab pembaziran masa ni? sepatutnya produktiviti bertambah dgn kecanggihan teknologi sekarang. maka tak perlulah nak paksa kita hadir kerana meramaikan majlis bertujuan hanya untuk dengar cakap2 aje. setiap yg dipaksa mendengar ucapan sama boleh mendorong kpd yg hadir berdoa yg negatif terhadap pengucap dan penganjur dan pemaksa meramaikan majlis meludah air liur. pembaziran adalah amalan syaitan?

Tiada ulasan: