Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Februari 27, 2013

Teraso

teraso. segho. terhiris. terguris. kecik hati. dll lagi mengenai perasaan negatif.

teraso kerana kata2 yg disengaja atau tidak disengajakan. adakala mungkin disebabkan tak dikatakan apa2 tapi cukup dgn tingkahlaku atau mimik muka pihak lain terhadap kita. ianya berkaitan komunikasi. manusia bukan shj mudah lupa. tapi juga mudah terasa. sebab manusia punya perasaan.

terasa seumpama stres. gurisan umpama tekanan. dan pengurusan untuk menangani perasaan akibat diguris bergantung kpd siapa kita. di mana kita. masa gurisan. dan banyak lagi faktor lain. mungkin ada yg terguris akan terus memberi respons pada masa terguris. ada yg akan marah. tapi lebih ramai yg akan sedih, sebak, menangis, dll berkaitan rasa dukacita.

bagi yg tidak menunjukkan respons semasa terguris tidak bermakna mereka tidak terguris. tetapi mereka pendam perasaan sedih tersebut. dan jika dikumpulkan kesannya akan lebih buruk. maka ilmu adalah penting utk elak drpd mengguris dan terguris, atau menangani pengguris.

Tiada ulasan: