Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Februari 16, 2013

Layak Ke?

soalan 'layak ke' adakalanya kita tanya kpd diri kita tentang diri kita atau diri orang lain. ianya boleh menjadi pandangan positif atau pandangan negatif.

utk menjadi pemimpin soalan 'layak ke' sering diutarakan oleh masyarakat. ianya jika kita akan jadi pengikut atau kita akan jadi pemimpin kpd pengikut. soalan 'layak ke' kita tanya jika kita kurang pasti kebolehan kita menjadi pemimpin. kita was-was kebolehan kita memimpin organisasi. kita was-was kemampuan kita menjalan tugas dgn penuh tanggungjawab dan amanah. kita takut kita akan mengecewakan mereka yg menaruh harapan kpd kepimpinan kita.

bagi yg berminat dan sangat yakin terhadap diri sendiri sbg seorang pemimpin, akan juga bertanya jika orang lain dipilih menjadi pemimpin. jika kita tidak berminat sbg pemimpin, kita juga akan bertanya tahap kemampuan calon pemimpin. maka maklumat berkaitan bakal pemimpin perlu dikongsi kpd ramai terutama bakal pengikut. jika kita tahu seseorang itu tidak layak memimpin, kita perlu memaklumkan kpd ramai dan sebab seseorang itu tidak layak.

utk menjadi pemimpin kpd ummah, mesti yg mematuhi agama. yg akan membangunkan ummah bersama nilai2 agama. dirinya dan keluarga serta kenalannya adalah bukti bhw beliau berupaya menjadi seorang pemimpin utk umat islam.

Tiada ulasan: