Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Februari 09, 2013

Sebab Kejar Jawatan Ketua?

secara umum untuk memegang jawatan ada beberapa syarat perlu dipenuhi. membaca kisah2 lampau, antara syarat2nya adalah banyak harta, latarbelakang keluarga dan mcm2 lagi.

sejarah menceritakan bgmana seseorang menentang seorang ketua kerana antara lainnya sikejar jawatan adalah orang tempatan. sebaliknya ketua baru adalah pendatang. penkejar jawatan percaya bhw beliau telah dipilih oleh ketua sebelumnya. ketua baru diplih oleh pihak lain. penkejar jawatn yakin dia lebih layak jadi ketua kerana hartanya sedangkan ketua baru kurang berharta berbandingnya.

maka penkejar jawatan akan sentiasa menentang ketua dilantik bukan sebab ketua tidakadil atau ketua tidak bijak. penkejar jawatan juga sentiasa cuba menimbul huruhara supaya ketua tidak dihormati. penkejar jawatan akan sentiasa mencari penyokongnya utk menentang ketua.

oh ya. ini kisah junjungan besar kita. tetapi ada mirip2 keadaan sekarang? cadangan saya, sbgamana dilakukan oleh sejarah, tarik jawatan penkejar jawatan. utk kebaikan organisasi dan majoriti.

Tiada ulasan: