Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Februari 07, 2013

Sama dan Berbeza

tadi sy bersolat maghrib di surau dekat rumah. semalam sy solat maghrib di masjid uitm. solat waktu yg sama. solat di tempat yg berbeza. solat di uitm bersama makmum terdiri drpd warga uitm. solat di surau bersama warga kejiranan. sama secara berjemaah tetapi beza jemaah.

semasa sy sampai ke masjid uitm semalam sy disambut oleh bilal. semasa sy sampai di surau rumah saya disambut dgn bilal. sambutan oleh bilal = sama. semasa sy sampai di masjid, selain drpd bilal, hanya sy yg sampai dulu di ruang berwuduk dan seterusnya hanya sy di ruang solat. di surau tadi selain bilal, hanya sy diruang wuduk dan saya selain bilal = sama. semasa solat hendak dimulakan dan solat dilakukan di masjid semalam, saya berdiri disisi kiri bilal. tadi di surau begitu juga, saya di sisi kiri bilal, kedudukan solat = sama. selepas solat semalam sy sempat berbual dan bersalaman bersama kenalan. tetapi di surau tadi, sy bersalaman bersama kenalan sebelum solat. berkenalan dan bersalaman=berbeza.

dlm hidup ini ada perkara yg sama berlaku. ada perkara yg berbeza berlaku. kita boleh perbaiki jika kita sedar dan berkeinginan. sewaktu solat, pangkat, nama, kekayaan dunia diketepikan. kita semua sama iaitu hamba kpd yg satu, allah maha esa, tiada tuhan selain allah.

Tiada ulasan: