Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Februari 04, 2013

Orang Tengah

biasanya orang tengah di pandang serong. sebab kebiasaannya diandaikan orang tengah yg banyak ambil untung dlm hal perniagaan. orang tengah akan ambil sikit dari sebelah kiri dan akan ambil sikit dari sebelah kanan. kadang2 diandaikan orang tengah yg untung dan pihak lain yg rugi.

banyak hal memerlukan orang tengah. saya dimaklumkan bagaimana ramai pengusaha pelancungan orang kita bergantung kpd orang tengah untuk mendapatkan pelanggan. terutamanya pengusaha penginapan. dan banyak saya baca serta dimaklumkan bagaimana apabila pelancung tak paushati, yg dimarahi adalah pengusaha. contohnya tentang urusan makan minum. pelancung merungut kerana makanan disediakan tidak memadai dgn bayaran diberi melalui orang tengah.

maka perlulah pengusaha pelancungan dan lain2 pengusaha berbincang dgn orang tengah pembahagian kutipan daripada pelancung terlebih dahulu. ini utk elakkan keluarga berpecahbelah. juga utk elakkan namaburuk dikalangan pelancung dan bakal pelancung ke tempat kita. yg jadi orang tengah pun berpada-padalah ambil untung. seeloknya janganlah sehingga menyusahkan pengusaha. berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. hidup bermuafakat membawa berkat.

Tiada ulasan: