Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 03, 2013

Manja

ungkapan yg seringkali dinyatakan kpd kita sekarang. tidak kira muda atau tua, kita skrg amat dimanjakan.

antara cara kita dimanjakan adalah melalui subsidi. atau bantuan pengurangan kos melalui pemberian drpd kerajaan. maka ada yg hidup sentiasa mengharapkan dimanjakan. mengharapkan bantuan pihak lain. mengharapkan tongkat utk berjalan, berdiri dll.

ada baiknya dimanjakan. ada tidak baiknya dimanjakan. jika sentiasa mengharapkan dimanjakan, maka kita mungkin akan kurang berusaha. kita mungkin akan kurang motivasi berusaha. dan akhirnya kita berkemungkinan menyalahkan orang lain jika apa yg kita hendak tidak dipenuhi oleh pihak lain.

manja boleh dikaitkan tidak ingin bertanggungjawab. ingin menyalahkan orang lain. dan yg manja selalunya akan berperangai kebudak-budakan.  ilmu adalah untuk menunjukkan tahap kematangan kita. setelah berumur 2tahun, maka sudah boleh dikurangkan kemanjaan dgn penjaga. sudah boleh bertanggungjawab terhadap najis yg dibuang.

Tiada ulasan: