Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Februari 02, 2013

Salah Tak Boleh Betul

ada pepatah inggeris (?) yag mengatakan 'let those who have commit no sin cast the first stone'. ianya diterjemahkan sbg 'biarlah mereka yg tidak pernah buat salah menjadi penghukum pertama'. pepatah ini mungkin cuba mengatakan bhw sesiapa yg tak pernah buat salah shj yg boleh menghukum pesalah.

maka jika diikut bulat2 akan menjadikan masyarakat huruhara. kesalahan tidak boleh dibetulkan oleh sesiapa. jika ada yg nak betulkan yg salah, ungkapan/pepatah di atas digunakan. tetapi kita tahu (jika kita berilmu) bhw tiada manusia yg tidak buat salah.

dgn memperbetulkan yg salah ianya boleh memberatkan timbangan kebaikan kita lebih drpd timbangan kesalahan kita. jika tidak dibetulkan maka timbangan kebaikan kita mungkin 0 sementara timbangan kesalahan kita sentiasa bertambah. kesan di dunia kita boleh nampak. kesan di akhirat?

betulkan yg biasa. biasakan yg betul.

Tiada ulasan: