Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Februari 25, 2013

Permohonan Tidak Sama Dengan Kelulusan

ramai yg tak faham. permohonan tidak sama ertinya dengan kelulusan.

ramai yg sangka bhw jika telah buat permohonan/permintaan, maka telah boleh buat apa yg dimohon/diminta. sedangkan permohonan/permintaan hanya daripada satu pihak shj. maka perlu mendapat kelulusan/kebenaran drpd pihak yg berkuasa meluluskan atau membenarkan.

ramai yg lakukan tanpa memohon kelulusan. ramai juga yg lakukan setelah memohon tetapi tanpa mendapat kelulsuan atau jawapan pasti. diandaikan shj bhw permohonan telah diluluskan. ada yg suka buat permohonan di saat akhir untuk mendesak diluluskan segera. ada juga yg buat dulu dan kemudiannya memaksa diluluskan permohonan setelah dilakukan sesuatu.

tanggungjawab pelulus atau pemberi kebenaran amatlah besar. keputusan memang akan ada yg mempertikaikan. kita tak boleh puaskan semua pihak pada setiap masa. maka keputusan perlu berasas kpd objektif. ramai yg akan memerhati dan menilai keputusan oleh seorang pemimpin. 'the buck stops with the decision-maker'.

Tiada ulasan: