Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Februari 05, 2013

Tak Mahu Tanggung dan Jawab

perkara yg kita cuba elakkan adalah terpaksa menjawab dan dipertanggungjawabkan kerana tugas pihak lain. dan jika kita kurang kuasa berbanding pihak lain, maka kebiasaannya kita akan dipersalahkan atau dijadikan 'punching bag'.

kuasa datang dgn tanggungjawab. jika kita benar2 berkuasa, maka kita mesti berani menanggung risiko yg berkaitan. ketua yg bagus adalah ketua bertanggungajwab. bakal ketua yg bagus adalah seseorang yg bertanggungjawab. seseorang yg bagus, cemerlang, matang aadalah yg sedia bertanggungjawab dengan keputusan dilakukan.

tetapi spt biasa, akan ada yg baling batu sorok tangan. akan ada yg keluarkan surat di saat akhir dan memaksa ketua meluluskan. jika berlaku masalah, itu masalah ketua. ini adalah sikap seseorang yg tak bertanggungjawab dan tak mahu menjawab. sebab mereka spt ini takut dimarahi tetapi suka memarahi. mereka spt ini akan kehilangan rasa hormat drpd ketua, rakan sekerja dan staf bawahan.

Tiada ulasan: