Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Februari 02, 2013

Selera

selera biasanya dikaitkan dgn makan. selera makan biasanya dikaitkan dgn jenis makanan. selera makan juga dikaitkan dgn selesanya kita masa nak makan. ada kalanya perkata selera dan selesa diguna bersama atau diguna membawa maksud yg sama.

apabila tiada selera makan akan menyebabkan pelbagai andaian. andaian makanan tak sedap. andaian badan tidak sihat. andaian suasana tidak selesa utk menjamu selera. ungkapan ingggeris 'right time, right place, right people' juga boleh dikaitkan dgn selera utk makan dan lain2 selera. maka selera ada kaitan besar dgn selesa.

ada kala tak selera makan sebab perut dah kenyang. atau sebab makanan tidak sesuai dgn kesukaan kita. tetapi sebelum membuat keputusan perlu berdasarkan kpd ilmu. bukan kpd apa yg nampak shj. mungkin makanan bukan pilihan kita tetapi utk menjaga hati pihak lain, kita paksa juga utk makan.

seeloknya, jika mampu, nyatakan perasaan kita. ianya mungkin tidak baik di mata penerima pernyataan kita, tapi kita bertanggungjawab jika tak maklumkan perasaan dan pengetahuan kita. setelah dimaklumkan, tanggungjawab sudah berpindah kpd pembuat keputusan.

Tiada ulasan: