Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, September 24, 2008

Bajet Raya

Selalunya bila balik beraya kita akan banyak berbelanja. Belanja selalunya berganda daripada biasa. Maklumlah, baju baru, kasut baru, kuih2 raya, duit raya, ada juga kereta baru.

24sep kakitangan kerajaan dapat gaji bulan sept dan bonus 1/2 bulan gaji. Bank penuh, mesin ATM panjang orang beratur. lambat2 boleh habis duit di ATM. Persoalannya, perlukah kita berbelanja berganda2 pada raya? Perlukah baju2 baru, pinggan mangkuk baru, kasut baru, songkok baru (jarang2 pakai dalam setahun)?

Kisah sedih akan bermula selepas cuti raya. Duit nak berbelanja sehingga tarikh gaji seterusnya tak cukup. Sebab terlebih berbelanja. Janganlah pulak bila nak balik dari kampung, kita pula meminta duit daripada orang tua. Topik bajet untuk srb201 dan sps233 akan bermula selepas raya, InsyaAllah.

Tiada ulasan: