Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 15, 2008

Tawaran Percuma

Saya baru terima panggilan telefon berkenaan tawaran percuma. saya ditawarkan penginapan percuma bernilai RM600. Tetapi kos perjalanan pergi dan balik ke tempat penginapan (hotel) dan makanan adalah tanggungan saya. Saya juga perlu hadiri satu latihan beryuran.

Saya tidak marah atau salahkan pemanggil jika beliau menjalankan tugas dengan ikhlas dan jujur. Beliau tidak patut disalahkan kerana ingin mencari rezeki yang halal. Tetapi dukacita saya maklumkan kepada beliau walau pun tugas saya memerlukan saya banyak berjalan (amanah), semuanya diuruskan oleh pejabat.

Kebiasaan kita akan teruja bila ditawarkan sesuatu dengan percuma. Tapi kita perlu lihat dan dengar betul2 sama ada tawaran tersebut betul2 percuma atau kita perlu keluarkan duit lebih daripada benda percuma yang ditawarkan kepada kita. Jangan terus menerima tawaran tanpa berbincang dengan mereka yang terdekat dengan kita.

2 ulasan:

Mark berkata...

Well Cebad, this is another instance where economist Milton Friedman's famous saying rings true, "There is no such thing as a free lunch."

cebad berkata...

TQ Mark. Also add, no free meals. All must be deserved by us thru hard work.