Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, September 19, 2008

Kerja Berpasukan

Saya akan menarik diri daripada sesuatu kumpulan jika saya tidak yakin dengan komitmen ketuanya. Saya pernah lakukan berkali2. Telah terbukti bahawa ketua2 berkenaanmemang tidak boleh jadi pemimpin. Mereka tiada 'kompetensi' untuk memimpin kumpulan atau organisasi. Mereka hanya pandai bersandiwara sahaja.

Sebagai pensyarah, saya sentiasa cuba menerapkan prinsip ini kepada pelajar saya. Walau pun semua manusia adalah pemimpin di dunia, tetapi bukan semua adalah pemimpin yang boleh memimpin. Kerja berpasukan memerlukan sikap saling percaya, yakin dan amanah dalam pasukan. Jadi, jika saya tidak percaya kepada ketua atau pengikut, saya akan keluar daripada kumpulan kerja.

Tugas diberikan kepada saya sehingga 2010 amatlah besar. Maka saya tidak perlu ahli kumpulan atau pasukan yang saya tidak percaya dan yakin kebolehan dan keikhlasannya. Sekali di'tipu' dan melihat kerja secara tidak jujur dan amanah, akan dijadikan pengajaran dan peringatan untuk masa hadapan.

Tiada ulasan: