Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, September 10, 2008

Cabaran Seorang Insan

Sebelum saya ke kuliah semalam, datang seorang pelajar ingin berjumpa dengan saya. Pelajar ini bagi saya mempunyai potensi untuk pergi lebih jauh dan maju dalam hidupnya.

Semasa saya mengajar beliau, pada awal semester beliau aktif dalam kelas saya. Tetapi makin lama makin kurang aktif. Beliau bukanlah daripada kalangan yang berada. Beliau terpaksa bekerja sambil belajar. Dia maklumkan kepada saya yang dia hanya makan dua kali sahaja sehari. Berjimat. Ini mengingatkan saya kepada seorang profesor yang telah dimurahkan rezeki oelh Allah. Profesor ini semasa belajar di U pun terpaksa ikat perut kerana keluarga kurang mampu membolehkan beliau makan tiga kali sehari.

AlhamdulIllah jika kita dapat makan 3kali sehari. Jadi ketika akan berbuka, beringat2lah kepada mereka yang kurang bernasib baik berbanding kita. Janganlah membazir. Selamat berbuka 10 Ramadan 1429.

Tiada ulasan: