Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 15, 2008

Pemimpin dan Kesetiaan

Pemimpin adalah contoh kepada pengikut.Pemimpin adalah 'role-model'.Setiap kita adalah pemimpin. Setiap pensyarah adalah pemimpin kepada pelajarnya.

Jika pemimpin berkelakuan betul, pengikut akan berkelakuan betul. Jika sebaliknya? Pengikut akan setia dengan pemimpin. Tetapi kesetiaan pengikut ada hadnya. Janganlah apabila pemimpin berkelakuan bertentangan dengan peraturan, pengikut masih setia dengan pemimpin tersebut. Pengikut perlulah berilmu supaya dapat membezakan pelakuan pemimpin sama ada patut masih setia dengan pemimpin tersebut, atau sebaliknya.

Seorang yang bijak menikam dari belakang tidak wajar menjadi pemimpin. Pengikut yang setia membuta tuli tidak wajar menjadi pengikut. Sebagai ahli masyarakat yang berilmu, perlu kita tegur jika pemimpin atau pengikut yang berkelakuan tidak betul. Jika sudah tidak mampu, berdoalah kepada Allah, dan jauhkan diri daripada mereka.

Tiada ulasan: