Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 01, 2008

Masa di Ramadan

Masa untuk kita amatlah terhad.Satu hari hanyalah ada 24jam. Seminggu hanyalah 7hari. Setahun hanyalah 365 hari sahaja (tahun masihi) atau 355 hari sahaja (tahun hijrah).

Pejam celik, pejam celik, dah kita berpuasa semula. AlhamdulILLAH, kerana berpeluang bertemu dengan Ramadan pada tahun ini. InsyaAllah, dapat bertemu Ramadan tahun hadapan. Pada bulan Ramadan, bagi saya ada masa tambahan. Masa untuk menambahkan ibadah kita kepada Allah. Masa untuk makan bersama keluarga lebih kerap berbanding bulan2 lain. Masa untuk persediaan sebelum ke akhirat.

Dirikan solat secepat yang boleh, seeloknya setelah azan dilaungkan. Akan terasa banyak masa setelah kita bersolat. Gantikanlah solat yang tertinggal pada masa yang diberikan di Ramadan. Lakukan amalan2 sunat sebanyak yang termampu. Tambahkanlah sedekah untuk bekalan hari kemudian kita.

Tiada ulasan: