Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, September 12, 2008

Zakat Fitrah

Khutbah Jumaat hari ini berkisar tentang kewajipan berzakat. Pada bulan puasa kita wajib menunaikan zakat fitrah. Ianya mengikut bilangan tanggungan kita. Khutbah hari ini padat dan cepat. Apakah maksud zakat fitrah? Sila rujuk kepada ustaz, pusat Islam dan mereka yang pakar dalam pengertiannya sepenuhnya.

Kita digalakkan bersedekah di bulan yang mulia ini. Sedekah tidak semestinya dalam bentuk wang ringgit. Kita boleh bersedekah dalam bentuk barangan. Meraikan orang berpuasa juga sebagai sedekah. Tetapi tidak perlulah berbelanja berlebih-lebihan, walau pun kita mampu. Yang pentingnya, nikmat berbuka puasa.

Bagaimana pemberian zakat fitrah daripada rezeki yang tidak halal? Adakah ianya diterima? Saya sarankan silalah bertanya kepada yang berpengetahuan dalam hal ini.

Tiada ulasan: