Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, September 25, 2008

Belanja Berhemah

Sebagai warga organisasi, kita mesti pandai belanja berhemah. Belanja berhemah adalah berbelanja secara bijak. Yg baik baiknya, berbelanjalah menepati keperluan agama.

Perlukah kita menyebabkan organisasi kita mengeluarkan belanja yg besar untuk kita seorang sedangkan untuk nilai yg sama, boleh kita dapt khidmat lebih daripada seorang. Maka produktiviti pun akan berganda. Perlukan tiket kelas business, hotel 5bintang tanpa had kos bilik, tetapi produktiviti sedikit ataupun tiada. Adakah kita ini amanah kepada organisasi kita?

Sebagai pemimpin, kita perlu prihatin tentang perkara ini. Sebagai seorang Islam kita tahu membazir adalah amalan syaitan. Adakah kita ingin menjalankan tugas atau untuk mendapatkan 'claim'? Allah Maha Mengetahui.

Tiada ulasan: