Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, September 11, 2008

Bangga Dengan Kejahilan

Sedih apabila melihat atau mendengar seseorang bangga dengan kejahilannya. Kejahilan ini adalah terus melakukan kesalahan dan kesilapan walau pun telah ditegur. Adakah ini 'Bodoh Sombong'?

Apabila kesilapan dan kesalahan itu menguntungkan dirinya, insan tersebut berbangga dengan rezeki yang diperolehinya. Beliau pula melihat orang lain yang melakukan tugas dengan jujur dan ikhlas sebagai seorang yang tidak bijak. Insan yang menegur insan yang jahil pula dipersalahkan atau dipermain-mainkan.

Sayu juga bila melihat seorang yang jahil ingin terus jahil. Niat ingin membantu pada mulanya bertukar akhirnya kepada 'Biarlah luncai terjun dengan labu2nya'. Bila sijahil mengalami kesusahan, tiada lagi perasaan untuk membantu sijahil. Berbaktilah kepada mereka yang menghargai usaha kita.

Tiada ulasan: