Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, September 19, 2008

Kerja

Hari Jumaat adalah hari terakhir bekerja dalam seminggu bagi warga negeri2 tertentu di Malaysia. Di negeri2 lain hari Jumaat adalah cuti umum. Ada orang pada cuti umum pun bekerja. Ada orang pada hari bekerja tidak bekerja.

Ramai dinasihat bekerja dengan kerajaan.Gaji pasti dapat pada hujung bulan. Kalau ada rezeki, dapat bonus tahunan lagi. Jadi ramai bercita2 selepas tamat pengajian (sekolah, u, dsbnya) untuk bekerja dengan kerajaan. Ramai berpuas hati dengan suasana kerja sebagai kakitangan kerajaan.

Tapi janganlah setakat nama sahaja sebagai pekerja kerajaan. Tetapi kerja tidak dilakukan dengan amanah. Amatlah penting seorang pemimpin memilih mereka yang 'competent' dan amanah sebagai pekerja di organisasi mereka. Janganlah pilih yang 'banyak cakap, tapi habuk pun tarak'.

Tiada ulasan: