Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 08, 2008

Bercakap Benar (1)

Integriti mencerminkan kita secara keseluruhan. Sahsiah kita boleh mencerminkan diri kita. Percakapan kita juga boleh mencerminkan kita.

Apabila bercakap, bercakaplah dengan jujur. Janganlah lain dikata, lain pula yang dilakukan. Janganlah jadi seorang hipokrit (sila cari maksud dalam kamus), atau lebih teruk lagi seorang munafik. Orang kelantan kata 'cakap berdegar2, tapi...'. memang dizaman Nabi dahulu ramai penyair Arab yang memang petah bercakap dan bersyair. Malangnya anugerah kelebihan berkata2 telah disalahguna untuk memperlekehkan Nabi dan Islam.

Ada yang berkata, 'Jika tiada perkara baik untuk diperkatakan tentang seseorang, lebih baik kita diam sahaja'. Tetapi bagaimana jika kita diam, perkara tidak benar akan berterusan?

Tiada ulasan: