Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, September 11, 2008

Fokus

Saya dinasihatkan untuk fokus dalam setiap tugas dan tanggungjawab. Ini bermaksud tahu menyenaraikan kepentingan yang utama untuk diselesaikan dahulu. Fokus juga bermakna tahu objektif kita dengan jelas.

Masa kita adalah terhad. Fokus menggunakan masa kita untuk memperolehi produktiviti daripada kekuatan kita. Perbaiki kekuatan kita. Pulangan daripada kekuatan adalah berganda2 berbanding pulangan daripada kelemahan kita. Setiap orang ada kekuatan dan kelemahannya. Setiap organisasi ada warga yang merupakan kekuatan organisasi. Jika sijahil adalah kelemahan kepada organisasi, maka membantu sijahil kurang faedahnya daripada membantu yang jujur dan ikhlas dalam organisasi.

Seorang pemimpin yang cemerlang tahu siapa kekuatan organisasi dan siapa kelemahan organisasi. Sumber kita adalah terhad. Gunakanlah sebaik2nya. Selamat Berbuka 11 Ramadan 1429H.

Tiada ulasan: