Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, September 21, 2010

90 Hari

90 hari atau bersamaan 3 bulan. itulah masa yg dinyatakan. banyak kali sudah saya dimaklumkan. dan kebanyakan melalui bacaan. iaitu masa yg biasanya diambil utk kita berubah.

sebuah buku tentang perubahan ke arah diri yg lebih cenerlang turut menyatakan bahawa kita biasanya memerlukan 90hari utk berubah tabiat atau kebiasaan kita. berubah kpd keadaan yg lebih baik melalui tingkahlaku kita. kita mesti mulakan dgn keinginan atau kita biasa katakan dgn niat. kita buat. kita semak atau kaji hasil kpd niat. kita rancang semula dan lakukan.kalau iso kita ada pdca. kalau ikut saya, 3P. kalau ikut terapi pilihan, wdep.

maka mreka yg tidak berubah sebenarnya tersangkut di satu drpd peringkat2 tersebut. kalau asyik irihati, dengki tetapi kita katakan sebaliknya, maka kita sebenarnya tiada niat utk berubah menjadi baik. mereka ini kita panggil hipokrit. tapi dlm islam adalah munafik. depan cakap lain, belakang buat lain. anda pilihlah sendiri apa yg anda inginkan, dan buatlah keputusan. terima kesan dan hasil anda dgn penuh tanggungjawab. janganlah terus bermuka2. tak guna. lambat laun, topeng itu akan terbuka juga.

Tiada ulasan: