Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, September 16, 2010

Jika Adat Itu Peraturan

jika adat itu peraturan, maka kita mesti mematuhinya. tetapi jikat adat itu budaya yg ditokok tambah mengikut masa dan suka kita, semak semulalah adat itu. sesuaikah dgn keselesaan kehidupan di dunia dan di akhirat.

tulisan saya adakalnya berkait dgn tulisan mereka yg lain. maklumlah, tulisan individu selalunya berkaitan dgn kehidupan mereka. dan dlm kehidupan kita, ada kalanya ianya akan bertembung atau berselisih. yg baik dijadikan teladan, yg buruk dijadikan sempadan.

benar jodoh adalah ditentukan Allah. bagaimana pula dgn peraturan mengikat jodoh? yg mesti dipatuhi adalh berdasarkan alquran dan assunnah. jika adat tidak menepati kedua2nya, tinggalkanlah adat tersebut.

saya membaca buku kisah junjungan besar kita, rasulullah s.a.w. tiadalah hantaran beribu2 atau berpuluh ribu. majlis keraian utk memaklumkan kpd masyarakat tentang ikatan yg sah disisi agama. bukannya utk menunjuk2. bak kata seorang pakcik 'nak menunjuk kpd sipa?'. apa yg kita ada sepatutnya menyenangkan kita.

Tiada ulasan: