Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, September 15, 2010

Naik2

kalau dahulunya masa ada bas mini, konduktor akan kata'naik2, bas dah nak jalan'. dia tak kata 'masuk2'. begitu juga dgn bas ekspres. kita akan seronok mendengar pemandu bekata'naik2 cepat, bas dah nak jalan'.

pagi tadi saya dengar sebuah lagu tentang naik. tetapi naik ini bukan positif. ianya berkenaan kenaikan harga barang. tetapi pencen tak naik. gaji tak naik. dan kesannya tekanan darah makcik2 pun naik. tak silap saya, nyanyian goodman brothers. ianya berkumandang melalui radio malaysia klasik nasional (99.3 di lembah kelang).

saya tidak bersetuju dgn kita berlumba2 utk naikkan pendapatan kita. yg penting bukannya gaji naik. yg penting adalah pendapatan bersih kita. yg penting adalah kos kehidupan yg rendah. tak guna gaji naik sehingga rm10ribu sebulan, tetapi kos kehidupan adalah rm10,500 sebulan.

gaji tinggi tidak bermaksud taraf kehidupan tinggi. taraf kehidupan bagi saya adalah nilai bersih yg ada di tangan setelah gaji ditolak kos kehidupan.

Tiada ulasan: