Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, September 26, 2010

Sarjana

seorang sarjana dlm bahasa inggeris adalah seorang 'scholar'. maksud dlm bahasa inggeris, 'sila cari dlm kamus bahasa inggeris'. ianya ada kaitan dgn 'school' atau sekolah. 'scholarship' kita kata sbg biasiswa, membiayai seorang siswa utk mendapat ilmu.

seorang sarjana diandaikan mempunyai pengetahuan/ilmu dlm bidang yg dipelajarinya. dan pelajar mengandaikan seorang pemegang ijazah sarjana mempunyai ilmu dlm bidang yg diambil semasa bersekolah di ipt. sekarang, perlu tamat dgn cgpa 3.00 utk melayakkan mendapat anugareah sarjana. itu pengiktirafan ikut kelayakan oleh ipt. tetapi sarjana mengikut operasi adalah mereka yg mempunyai ilmu dan diiktiraf oleh pelajar2 dan mereka yg lain dlm bidang yg sama.

dlm bahasa kita, sarjana juga dipanggil sbg guru (asalnya bahasa sanskrit?). dlm bahasa cina, seorang sarjana adalah seorang sifu. dan di masa lampau, seorang sarjana amat2 dihormati dlm masyarakat kerana ilmu yg dimilikki. seorang tok guru atau 'grand master' dikenali sbg 'sikong'.

siapakah sifu atau sikong anda? kenapakah anda iktirafkan seorang itu sbg sifu atau sikong anda? alhamdulillah, saya mempunyai ramai sifu dan sikong. ada yg saya maklumkan kpd mereka, ada yg saya rahsiakan.

Tiada ulasan: