Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, September 15, 2010

Kaya dan Raya

hari raya adalah hari kebesaran dlm islam. hari raya adalah hari kejayaan. dan di hari raya kita di sunatkan berpakaian cantik2. betulkan saya, adakah di hari raya kita digalakkan berpakaian baru?

di musim raya kita akan berbelanja lebih drpd biasa. akan ada yg buat baju baru berbilang2 banyaknya. ada yg tempah kuih raya berbalang2. ada yg akan penuh kereta dgn hadiah utk keluarga. ada yg akan tukar duit raya ber-rm2 banyaknya. dan ramai yg akan berbelanja sakan utk cantikkan rumah pada hari raya.

macam jadi adat pula. kita akan menunjuk2 pada hari dan musim raya. pakaian baru. perabut baru. kereta baru. barang2 kemas baru. ianya seolah2 utk kita tunjuk kekayaan kita di hari raya. bagi saya,ini dah silap. raya bukan utk tunjuk bhw kita kaya di dunia. raya adalah utk kita nikmati kejayaan setelah berpuasa di bulan ramadan yg mulia. rayalah secara sederhana dlm berbelanja. tapi lebihlah dlm beribadah.

Tiada ulasan: