Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, September 22, 2010

Senang dan Selesa

Kita nak senang dan selesa. ada sampai terlupa bhw ianya perlu dgn caranya yg halal.

kita rasakan utk senang dan selesa, kita mesti kaya dgn wang. kita mesti hidup dlm rumah besar. kita mesti pandu kereta besar. kita mesti berjawatan tinggi. andaiannya kita akan dihormati oleh orang lain.

kita nak senang dan selesa di akhirat. itu adalah obejektif utama kita. kehidupan di dunia adalah ujian kpd kita. lagi kaya dgn wang, lagi banyak kena jawab bagaimana kita gunakan wang yg diamanahkan kpd kita. kekayaan material boleh menjadi 'baggage' yg boleh melemaskan kita. dan jika kita lemas di akhirat, ianya tidak bermakna kita senang dan selesa.

berpada2lah dgn mengejar kekayaan material. apabila di bawa ke kubur, kita tinggalkan harta dunia, isteri dan anak2, serta jawatan dan pingat. yg kita bawa adalah amal kita sebagai bekalan.

Tiada ulasan: