Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 27, 2010

Bukan Seorang Penolak Kertas

maksud dalam bahasa inggeris adalah, 'not a paper pusher'.

arahan diterima utk melakukan tugas2 khas. bukannya tugas2 berkala dan biasa. utk tugas luarbiasa memerlukan kepakaran. maka dicarilah mereka yg memenuhi keperluan utk memboleh tugasan dicapai dgn sebaik2nya.

walau bagaimana pun, mereka yg biasa dgn tugasan menolak kertas tidak faham atau tidak ingin faham dgn tugasan yg kurang atau tidak melibatkan menolak kertas. ada yg seronok dpt menolak kertas ke sana ke mari. tambah2 lagi dpt tenyeh sana dan tenyeh sini. ianya menunjukkan kpd dunia bhw penolak kertas dan penenyeh kertas adalah seorang yg mesti dipatuhi walau pun arahanya adalah menyusahkan dan tidak berkesan.

maka apabila penolak kertas kononnya lebih mengetahui cara utk melakukan tugas yg beliau sebenarnya tidak tahu, kesannya adalah kepada organisasi. inilah antara penyebab tugasan tidak selesai. inilah sebab mereka yg berkebolehan dlm operasi meninggalkan organisasi.

Tiada ulasan: