Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 13, 2010

Jika Saudara Berselisih

lagikan lidah tergigit. inikan pula hubungan diantara saudara. kita memang inginkan persaudaraan tiada perselisihan. tetapi perselisihan antara saudara adalah asam garam kehidupan.

maka perlulah kedua2 pihak berilmu utk menanganinya. adakalanya, perselisihan adalah diantara iparduai. dan akan ada ketidakselesaan antara saudara. yang mana perlu diutamakan? yang mana perlu disokong? jika satu diikut, maka yg satu lagi akan ditinggalkan. jika satu didekati, maka yg satu lagi dijauhi. sebagai ketua keluarga sepatutnya kita perlu tegas. janganlah sebab harta, isteri dan ipar bermasam muka, kita tidak dapat menyambut raya dgn selesa.

maka perlulah yg lebih tua tunjukkan jalan. yg lebih tua memanggil perlu panggil kedua2 yg lebih muda. ingatkan bhw air dicincang tidak akan putus. janganlah sebab harta, yg digaduh2kan oleh isteri, kedua2 suami putus saudara. saudara mara tidak boleh dicari. ingatlah bagaimana bersama menempuh kehidupan. ingatkanlah dan ceritakanlah kpd isteri2.

Tiada ulasan: