Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 27, 2010

Kaunseling Sistem Keluarga

mengikut cara kaunseling ini, masalah yg dihadapi klien perlu dilihat kpd keadaan keluarga klien. hubungan klien dan ahli keluarga klien mempengaruhi keadaan semasa klien.

ianya ada kaitan spt terapi realiti. ianya ada kaitan dgn pendekatan adlerian. hubungan kita dan peranan kita dlm organisasi keluarga adalah penting kpd keadaan kita. diandaikan jika kita tidak mempunyai hubungan yg positif dlm keluarga kita akan menyebabkan kita menghadapi masalah. walau bagaimana pun, tingkahlaku keluarga perlulah positif mengikut budaya masyarakat sekitar. budaya keluarga yg bertentangan dgn budaya persekitaran juga adalah punca masalah klien.

maka ilmu adalah penting kpd klien. ilmu yg disampaikan oleh seorang kaunselor atau seorang pendidik amat besar kesannya. jika ajaran sesat atau salah disampaikan oleh keluarga, kawan2, pendidik atau kaunselor, maka klien akan menyebabkan ketidak serasian dgn norma2 kehidupan utk kesejahteraan masyarakat normal. carilah guru (drpd keluarga, kawan2, di sekolah atau di mana2 saja) yg membawa kita kpd kesejahteraan dunia dan akhirat.

Tiada ulasan: