Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, September 05, 2010

Haiwan Peliharaan

dlm bahasa melayu panjang - haiwan peliharaan. dlm bahasa inggeris pendek - pets. ianya bermaksud binatang yg kita pelihara bukan utk dimakan. tetapi utk menjadi teman bermain spt kuda, kucing dsbnya. utk menenangkan fikiran dgn melihatnya spt ikan2 dlm akuarium.

dahulunya, di rumah saya banyak akuarium ikan. skrg hanya tinggal dua yg ada ikan didlmnya. satu di luar rumah, satu di dlm rumah. saya bermula dgn akuarium plastik bersaiz satu kaki. lebih kurang pada tahun 80an dulu. kemudiannya saya beli sebuah akuarium sepanjang 4kaki utk hadiah hari lahir ke 25. kosnya rm250. akuarium tersebut telah dihadiahkan kpd kawan keluarga yg memelihara kura2.

keluarga saya pernah ada kucing. kami tak diberi atau beli. tetapi mereka datang ke rumah kami. pada satu ketika, ianya adalah kucing2 putih. setelah kami berpindah, kucing ditinggalkan. tiada lagi kucing sekarang kerana tiada lebihan makanan dibiarkan diluar rumah. haiwan peliharaan adalah amanah kpd kita. jagalah dgn baik2.

Tiada ulasan: