Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, September 15, 2010

Adat dan Kita

peringatan, apa yg tertulis adalah pandangan saya. ianya berdasarkan pengalaman lampau, keadaan semasa dan akan datang. pengalaman berdasarkan ilmu secara langsung dan tidak langsung.

jika ada yg terguris kerana sengaja, ianya adalah luahan dan perkongsian. jika ada yg terguris secara tidak sengaja, saya minta maaf ye. kita insan biasa. adakalanya dah jadi adat. dlm alquran ada menyatakan bahawa manusia sentiasa dlm kerugian. bukan shj masa, tetapi juga perkara2 lain.

ada kerugian kerana adat. tiada kerugian kerana agama islam. jika adat bertentangan dgn agama islam. agama islam perlu diutamakan. tiada lagi penggunaan 'biar mati anak, jangan mati adat'. agama islam adalah sempurna. itulah ayat yg dibacakan oleh rasulullah s.a.w. junjungan besar kita.

Tiada ulasan: