Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 13, 2010

Cubaan Kehidupan

hidup tanpa cubaan tidak seronok. hidup tanpa dugaan akan membosankan. tetapi kalau kita tidak tahu cara menangani cubaan dan dugaan, hidup akan jadi sengsara.

maka kita perlu berilmu.jika cabaran tidak dapat dielakkan, sekurang2nya dapat dikurangkan kesan negatif. kita tahu bahawa isteri2(suami), anak2, harta dan jawatan/pangkat adalah dugaan kpd kita. kita akan ditanya bagaimanakah kita gubakan ilmu yg ada. bagaimanakah kita gunakan harta yg ada.

kesemuanya adalah amanah kpd kita utk digunakan sebaik2nya. jadi, janganlah isteri2, anak2, harta dan jawatan dijadikan bahan atau alat utk menjurangkan silatturahim. dan kita lihat sekarang bagaimana setiap hari kita ditunjukkan bagaimana jika cabaran ini tidak ditangani dgn secara berilmu, berlakulah kesusahan dan kesedihan. alfatihah kpd yg telah tiada.

Tiada ulasan: