Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, September 26, 2010

Penyelidikan dan Penerbitan

satu topik yg dibincangkan dlm sebuah akhbar hari ini. ada yg setuju bhw seorang pensyarah ipt perlu lakukan penyelidikan. ada yg sebaliknya. bagi saya fokus kepada siapakah pelanggan sebenarnya seorang pensyarah. janganlah kita buat macam2 tetapi kita tidak sampaikan khidmat kepada pelajar kita.

bagi saya, tugas utama seorang pensyarah adalah memberi syarahan. dlm skop tugas dinyatakan sbg 'teaching and learning' atau khidmat pengajaran dan pembelajaran. tetapi kita hanya mengajar, tetapi pensyarah pun perlu belajar. bagaimana? kita hadirlah kursus2 berkaitan, seminar2, konferens2, konvensyen2. sebab seorang pensyarah perlu berkongsi ilmu yg 'uptodate' dgn pelajar kita di ipt. kita bukan mengajar secara komunikasi sehala.

pelajar kita berhak menyoal setiap apa yg kita kongsi dgn mereka. jika kita tidak tahu, jawab ajelah 'tak tahu'. jangan berlagak tahu. akan pecah juga tembelang tu. dan walaupun kononnya kita berpangkat besar, kereta besar, dsbnya, tetapi ilmu kecil atau tiada dlm bidang yg kita berkongsi dgn pelajar, kita tidak akan dihormati sbg pensyarah.

Tiada ulasan: