Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, September 29, 2010

Rezeki dan Zakat

saya ditanya tentang hasil drpd judi spt loteri dsbnya. bolehkah disedekahkan kpd anak2 yatim? perlukah dibayar zakat utk sumber drpd judi dsbnya?

pada pandangan dan pengetahuan saya, tak boleh diberikan sedekah kpd anak yatim drpd sumber yg haram. begitu juga tidak boleh digunakan pendapatan drpd sumber yg haram utk kebajikan spt utk membina masjid, meraikan majlis agama dsbnya. kenapa? sebab sumber adalah haram. habis cerita.

kalau sumber drpd rasuah, pecah amanah, mencuri, merompak dsbnya digunakan utk kebajikan bagi saya tidak akan menghalalkan atau membersihkan sumber tersebut. ada yg bertanya,'anda bolehkah memberi saya pendapatan yg setimpal dgn pendapatan yg haram ini? jika tidak, bagaimana saya dpt hidup?'. ianya satu soalan yg bodoh. sebab menunjukkan seolah2 beliau tiada sumber lain drpd Allah. lebih baik dpt rm1,000 sebulan yg halal drpd rm100,000 sebulan yg haram.

kita akan dipersoalkan beberapa perkara setelah kita mati. dari manakah sumber pendapatan kita? bagaimanakah kita gunakan pendapatan kita? jika saya was2 sumber yg akan digunakan utk seseorang berbuat 'baik' kpd saya, saya akan menolak pelawaan tersebut.

Tiada ulasan: