Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, September 16, 2010

Majlis Perkahwinan

majlis perkahwinan atau majlis penikahan? yg penting adalah akad nikah. apakah syarat2 sah atau rukun nikah? antaranya mesti ada pengantin lelaki. ada pengantin perempuan. ini utk mengelakkan drpd berlaku nikah paksa.

di majlis perkahwinan, kita akan lihat seumpama majlis raya. mereka yg hadir akan berpakaian cantik dan segak. pihak pengantin selalunya berpakaian baru dan sedondong. dan sekarang adalah kebiasaan majlis perkahwinan mengikut tema. ada tema kebun (garden ikut orang putih).

hantaran akan berbekas2. duit hantaran beribu2 malah ada sehingga beratus ribu. ada yg terpaksa bergolok bergadai. sekarang moden dpanggil buat pinjaman bank utk kahwin. bilik pengantin akan dibuat 'inspection' oleh tetamu utk menilai kecantikkan atau keunikkan.

perlukah kita berbelanja besar utk mengikat jodoh? ada pasangan dah beranak pinak masih menanggung hutang perkahwinan. yg kurang sedap didengar, ada yg telah bercerai tetapi masih berhutang majlis perkahwinan. fikir baik2. apakah yg wajib utk ikat jodoh?

Tiada ulasan: