Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, September 06, 2010

Tuan Haiwan

tuan haiwan ataupun pet owners. ada orang kata haiwan peliharaan lama kelamaan akan menyerupai tuannya. ada yg kata sebaliknya, tuan haiwan akan menyerupai haiwan peliharaannya. apa pandangan anda?

sekarang, walau pun tinggal di flat, ada yg memelihara kucing dan anjing. begitu juga yg tinggal di rumah teres yg mempunyai ruang taman/hijau yg kecil. maka haiwan akan disimpan di dalam rumah ataupun di dlm kawasan rumah.

yg sedihnya, tuan haiwan ni tak bertanggungjawab dan perihatin kpd keselesaan jiran2. ada anjing2 yg suka menyalak2 dan mengganggu jiran2. anak2 kecil dan keluarga terganggu dgn bunyi salakan ini. ada pula kucing yg akan masuk ke kawasan jiran dan merosakkan hak milik jiran.

yg amat dukacita adalah anjing dan kucing yg berak merata. dlm kawasan rumah sendiri ataupun di luar pagar rumah sendiri tak pula binatang tu berak. sebaliknya ruang kawasan atau berhampiran kawasan jiran jadi tempat berak. agak2 tuannya perangai macam ni juga, berak merata, buang sampah di kawasan orang lain. tuan berak berdiri, haiwan berak berlari. yg ada haiwan peliharaan jaga2lah hati jiran. silap haribulan tahi melayang2.

Tiada ulasan: