Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, September 28, 2010

Kelender Seorang Pensyarah

kalender seorang pensyarah tidak sama dgn kalender mereka di bidang lain. jadual pensyarah utk setiap tahun tidak sama dgn jadual tahunan seorang cikgu.

tugas seorang pensyarah adalah beri syarahan. tetapi sebelum itu perlu sediakan nota kursus akan diajar. kemudiannya sediakan soalan peperiksaan. lepas itu lakukan penyelidikan jika kesempatan. tulis buku atau bab dalam buku. hadir ke kursus, seminar, konvensyen dsbnya utk emnambah ilmu. semasa peperiksaan kena jaga/awas peperiksaan. kemudiannya semak jawapan peepriksaan. kemudiannya isikan keputusan ke dalam sistem. dan ini berulang2.

keluarga saya hairan saya ke uitm ketika pelajar menduduki peperiksaan. mereka juga hairan kalau saya ke uitm apabila pelajar bercuti. mereka hairan saya ke uitm ketika hujung minggu. jawapan saya 'waktu bekerja pensyarah bukan macam cikgu, bukan macam pentadbir di pejabat'. kami diminta utk tidak berkira jika terlebih masa. tetapi adakah ini adil? kita 'claim' di akhirat.

Tiada ulasan: