Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, September 15, 2010

Bajet Kita

antara tajuk utama yg saya kongsi bersama pelajar fsr dlm perakaunan adalah bajet. selalunya topik ini adaah diminggu2 terakhir semester. saya berpendapat bhw setiap orang perlu tahu bagaimana nak menguruskan bajet. beliau mesti tahu baca dan rancang bajet diri, dan masyarakat yg bermakna dlm hidupnya.

bajet asalnya dlm bahasa melayu adalah belanjawan. lebih tepat bgmana nak uruskan pembelajaan wang kita. kita suka guna perkataan atau ayat 'bajet2 lah sikit semasa musim raya ni', 'bajet2lah belanja kita'. ianya bermaksud, pandai2lah rancang penggunaan wang kita.

bagi saya (teori tanpa penyelidikan), kita bajet diri kita berdasarkan pendapatan kita. bagi yg makan gaji, kita jadikan gaji bulanan yg kita dapat utk dijadikan panduan keselesaan hidup kita. ingatlah, tanya 'perlukah kita berbelanja utk sesuatu' sbg panduan keselesaan kita. janganlah along atau angah di pajak gadai dijadikan menteri kewangan kita.

Tiada ulasan: