Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, September 21, 2010

Dipunyai, Seronok, Bebas, Kuasa dan Kehidupan.

drpd perkataan inggeris, 'belonging, fun, freedom, power dan survival'. mungkin kurang tepat terjemahan saya utk beberapa perkataan tersebut. mungkin semuanya tepat.

dlm kehidupan, 'no man is an island'. tiada manusia boleh hidup keseorangan. maka manusia memerlukan perhubungan yg baik dgn diri sendiri dan orang lain. begitulah kisah nabi adam a.s. maka Allah ciptakan hawa.

dlm kehidupan di dunia, perhubungan membuatkan kita ingin dipunyai/dimiliki dan memiliki insan lain. itulah kaitan dgn jodoh, jika pasangan hidup. itulah persaudaraan dan persahabatan, jika bukan tentang jodoh.

perhubungan dgn insan lain membuat hidup lebih seronok, dan memberi peluang utk kita sekali sekala kebebasan utk melakukan sesuatu bersama atau bersendirian. kebebasan berkaitan dgn kuasa. ianya berkaitan dgn pilhan yg ada dan keputusan yg dibuat.

kita adalah milik Allah. tetapi kita mempunyai kuasa utk berseronok dan bebas memilih dan membuat keputusan berkaitan kehidupan kita di dunia dan kesannya di akhirat. pilihlah yg terbaik berdasarkan ilmu.

Tiada ulasan: