Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Ogos 25, 2010

Buku dan Imej Pensyarah

saya melawat ke bilik seorang pensyarah. saya rasa seronok melihat banyak buku2 berkaitan bidang dan luar bidang beliau di dalam kabinet di dlm biliknya. saya ambil dan membelek beebrapa buah. saya nyatakan keseronokan melihat buku2 dlm biliknya. beliau tawarkan kpd saya jika ingin pinjam buku2nya.

pelik jika kita lihat pensyarah yg tiada buku2 dipamerkan dlm biliknya atau hanya sedikit sahaja buku2 dlm biliknya. bagaimanakah andaian pelajar terhadap pensyarah tersebut? mungkin soalan2 spt, ' terenya pensyarah ni, dpt ilmu tanpa perlu buku', 'betulke pensyarah ni, buku sikit aje dan hanya buku2 teks utk kursus diajar aje, cukupkah ilmu pensyarah ni mengajar bidang dia?'.

walaupun internet membolehkan kita mendapat ilmu melalui rujukan, tetapi bukan semua ilmu berkaitan dan diperlukan ada di internet. mungkin jika utk tujuan plagiarism, ineternet memudahkan siplagiat. saya ada membeli buku hanya utk mendapatkan sebaris atau seperenggan maklumat berkaitan dgn kursus atau minat saya. jika pensyarah perlu beli buku teks satu shj, pensyarah perlu ada sekurang2nya 2buku berkaitan kursus diajar termasuk teks yg dibeli pelajar. ini dpt mengelakkan ajaran sesat.

Tiada ulasan: