Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Ogos 16, 2010

Terapi Berpusatkan Klien

tadi pembentangan kumpulan terapi berpusatkan klien atau lebih dikenali dgn person centered therapy. ianya juga dikenali sbg terapi Rogers kerana dipelopori oleh Carl Rogers (bukan Carl Lewis, bukan Kenny Rogers).

terapi ini akan bermula dgn memastikan persekitaran yg kondusif/selesa kpd klien. apabila klien berasa selesa dgn tempat terapi, maka diandaikan klien akan bersedia utk mencari masalah dan penyelesaian untuk masalahnya. terapi ini percaya dan yakin bahawa klien berupaya menyelesaikan masalahnya tanpa pelu arahan drpd terapis atau kaunselor.

di tempat kerja atau pembelajaran, suasana persekitaran adalah penting untuk produktiviti. klausa 6.4 iso 9001:2008 adalah berkaitan dgn persekitaran. pihak pengurusan perlu memastikan bhw persekitaran kerja adalah kondusif utk pekerja atau pelajar memperkembangkan diri.

contohnya adalah bilangan pelajar di dlm bilik kuliah perlulah selesa utk pelajar belajar. jika kepadatan adalah tinggi, ianya akan menyebabkan keadaan tidak selesa utk pelajar. kesannya akan dilihat pada prestasi pelajar.

Tiada ulasan: