Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Ogos 20, 2010

Puasa di Perantauan

saya tidak pernah berpuasa di perantauan, di luar negara. paling jauh dari rumah semasa bersekolah asrama. kemudiannya semasa belajar dan tinggal di itm. adik2 saya kesemuanya pernah berpuasa dan berhari raya di perantauan. seorang sekarang berada di jerman sehingga tahun hadapan.

kita di malaysia bertuah kerana secara purata kita berpuasa tidak sampai 14jam dl sehari. adik saya sekarang berpuasa 19jam sehari. begitu juga seorang sahabat di turkmestan (betul ke ejaan ni?). saudara mara yg berada di hemisfera selatan puasa mereka pendek. tak silap saya 10jam sehari atau kurang.

spt juga puasa di asrama, dulu mereka yg diperantauan akan mendapat bungkusan dari kampung sbg penambah selera berbuka. tetapi sekarang dah berbeza. jarang2 dihantar makanan dari malaysia. di perantauan, di negara2 tertentu makanan macam di malaysia kerana dah ramai penduduk islam, india dan cina di sana. jadi kalau nak kari, pi aje ke kedai india. dan spt pelajar di shah alam, pelajar di luar negara (orang malaysia)akan berbuka di masjid yg berdekatan (jimat?).

Tiada ulasan: